حرکت قرآنی کشور تعمیق و تسریع شود | زمینه برای تبلیغ قرآن در همه دنیا
کد خبر: 3877998
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

حرکت قرآنی کشور تعمیق و تسریع شود | زمینه برای تبلیغ قرآن در همه دنیا

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه زمینه برای تبلیغ قرآن در همه جای دنیا وجود دارد، تصریح کرد: حرکت قرآنی که هموار شده، باید تعمیق یابد و بر سرعت آن افزوده شود.

یزدیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، امروز، 21 بهمن‌ماه در نشست «مقاومت و قرآن» در قم با اشاره به رویکرد اخباریون در مواجهه با قرآن و کم‌توجهی به قرآن کریم در سده‌های مختلف، گفت: نقشه شیطانی بزرگی از صدر اسلام وجود داشت که به نام احترام به قرآن و اینکه قرآن قابل فهم نیست، مردم را از سراغ قرآن رفتن باز داشت.

وی افزود: جز در دوران اخیر، غیر از مقاطعی، توجه شایانی به قرآن نشد و حتی تفاسیری هم که نوشته شد، صرفاً تکیه بر روایات بود و تحقیق و تدبر در معنای آیات و روایات ذیل آن کم انجام می‌گرفت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه در قرن اخیر، نسیمی وزیدن گرفت و حرکتی برای فهم قرآن آغاز شد، افزود: شاید انگیزه این کار هم کوبیدن مذهب شیعه از سوی برخی مخالفان اعتقادی ما بود و برخی برای رد کردن کم‌توجهی شیعه به قرآن، سراغ این حرکت تفسیری رفتند.

مصباح یزدی با اشاره به تفسیر فی ظلال‌القرآن اظهار کرد: در بخشی از این تفسیر، به اهل بیت تعرض می‌شود که آنان باعث اختلاف در عالم اسلام شدند و اگر این کار را نمی‌کردند، عالم اسلام وحدت داشت و یکپارچه بود؛ همچنین تفسیر المنار هم که تحت تأثیر گرایش وهابی بود، سخنانی بر ضد شیعه مطرح کرد، لذا مرحوم شعرانی برای مخالفت با این جریان، تفسیر آلاءالرحمان را نوشت.

وی افزود: علامه طباطبایی هم از ایشان بهره برد و وقتی وارد قم شد، اقدام به درس و نوشتن کتاب المیزان کرد که هنوز چند جلد از آن منتشر نشده بود، به زبان‌های مختلف چاپ شد که نقطه عطفی در تاریخ اسلام در بحث قرآن‌شناسی بود.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اصولاً در حوزه، تفسیر را به عنوان علمی که استاد باید داشته باشد، تلقی نمی‌کردند و به ذکر خاطره‌ای از درس تفسیر علامه طباطبایی پرداخت و گفت: من در همان جلسه اول به ذهنم آمد که آنچه علامه می‌گوید، صرفاً دانش قرآنی او نیست، بلکه الهام الهی است.

کاربرد قرآن را به بوسیدن منحصر نکنیم

وی با بیان اینکه قرآن فقط برای بوسیدن و در برخی مراسم‌ها به کارگرفتن نیست، گفت: علامه طباطبایی قرآن را در قرن اخیر احیاء کرد؛ یکی از بزرگان (سید عزالدین زنجانی) در مورد کار علامه فرموده است که بعد از نوشته شدن این تفسیر، قرآن از مهجوریت خارج شد و این دین علامه بر گردن همه ما هست.

مصباح یزدی با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های مهم علامه پاسخ به شبهات بود، اظهار کرد: به همین دلیل، در کشورهای عربی و اسلامی حواشی بر این تفسیر نوشته شده است. از بزرگترین نعماتی که از برکات پیروزی انقلاب نصیب حوزه و کشور و عالم انسانی شد، این است که در اثر همت افراد با اخلاص، گرایشی در سطح عموم برای بهتر فهمیدن و استفاده از قرآن برای حل مشکلات علمی و معنوی و برنامه‌های اجرایی آغاز شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه با بیان اینکه نباید در حرکت قرآنی کنونی که راه آن هموار شده و شیب ملایمی برای سرعت گرفتن داریم، متوقف شویم، اظهار کرد: هنر ما این است که این روند را تعمیق و سرعت ببخشیم وگرنه در صورت توقف، تنها داشته‌های فعلی را حفظ خواهیم کرد؛ باید راه را با سرعت ادامه دهیم و اگر در جایی گذشتگان ما اشتباهی کرده باشند، آن را جبران کنیم.

حرکت قرآنی کشور تعمیق و تسریع شود

مصباح یزدی با اشاره به تحولات قرن معاصر و تأثیرات شگرف انقلاب بر دنیا تصریح کرد: پرفسور لگن هاوزن که اخیرا 5 ماه در ده‌ها کنفرانس شرکت کرده است، گزارش می‌دادند که عالمان مسیحی کاتولیک متعصب، تحقیقاتی در مورد قرآن انجام داده‌اند تا  بفهمند که آیات قرآن ناظر به کدام حادثه تاریخی است. همچنین آیت‌الله بهشتی در طول مدتی که در آلمان بودند، فرمودند که تحقیقاتی در آلمان در مورد قرآن و اسلام انجام می‌شود که من نگران آن هستم که ممکن است ما برای این تحقیقات هم محتاج آنان باشیم.

مصباح یزدی با بیان اینکه زمینه برای ترویج قرآن در تمامی دنیا حتی در آمریکا فراهم است، افزود: بنده در برخی کشورها به تبلیغ رفته‌ام؛ کشیشی در یکی از این کشورها دست بنده را گرفت و روی قلبش گذاشت و گفت شما در قلب ما جا دارید و ما به شما علاقه‌مند هستیم؛ من با پاپ اسبق ملاقات داشتم و گفت که اسلام از مترقی‌ترین ادیان است و ما علاقه‌مند به روابط و تعامل با شما هستیم. البته در میان اینها شیاطینی هم وجود دارند، ولی عمدتاً می‌خواهند اسلام را واقعا بفهمند.

تاکید بر تبلیغ قرآن به زبان روز 

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: کارهایی که برای بهتر فهمیدن قرآن به خصوص در بحث ترجمه شده است، زمینه تبلیغ اسلام را فراهم‌تر می‌کند و پاداشی بی‌نهایت برای متصدیان امر خواهد داشت. این کار تکمیل کار انبیاء است که در روایت العلماء ورثة الانبیاء بر آن تاکید شده است. بنابراین باید محتوای قرآن را متناسب با زبان و فرهنگ مخاطبان قرآن در دیگر کشورها عرضه کنیم. در این صورت قطعاً نتایج مفیدتری خواهیم گرفت.

انتهای پیام
captcha